سرنوشت غزه بعد از سنوار به کدام سمت می‌رود؟

ترور رهبر حماس چه معنایی برای غزه، برای حماس و برای ادامه جنگ دارد؟ تحلیلگران و رسانه‌های مختلف بر این باور هستند که ترور سنوار تاثیر بر پایان جنگ ندارد.

ترور یحیی سنوار از سوی ارتش اسرائیل، وضعیت منطقه را از آنکه بود، ملتهب‌تر کرد. سوال جدی بعد از این اقدام این است که حالا چه خواهد شد؟
روزنامه هم‌میهن در گزارشی به تحلیل این وضعیت پرداخته و سعی در پیش‌بینی تحولات آتی دارد. این روزنامه نوشته: «در نخستین واکنش‌های مقام‌های غربی از جمله رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور آمریکا به ترور یحیی سنوار نوعی خوش‌بینی به پایان جنگ در پی حذف ارشدترین رهبر حماس دیده می‌شود. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که «حماس دیگر قادر به انجام یک ٧ اکتبر دیگر نیست» و افزود به‌زودی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل سخن خواهد گفت و نحوه بازگشت گروگان‌ها به خانواده‌هایشان و پایان‌دادن همیشگی به جنگ جاری را به بحث خواهد گذاشت.»

برخی تحلیلگران غربی نیز بر این باورند که این مسئله فرصتی برای «اعلام پیروزی اسرائیل» و پایان دادن به جنگ و آزادسازی گروگان‌ها از نظر توافق است، اما نگاهی به گذشته و البته واکنش مقام‌های اسرائیلی به ترور سنوار نشان می‌دهد بعید به نظر می‌رسد که پایان عمر سنوار تأثیری بر جنگ‌طلبی اسرائیل داشته باشد. نتانیاهو روز پنجشنبه اظهار کرد که «هرچند این پایان جنگ در غزه نیست، اما آغاز پایان آن است.» دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل هم با اعلام این موضوع که «کار ما تمام نشده است» گفت: «تا زمانی که همه گروگان‌های خود را به خانه نیاوریم، آرام نخواهیم گرفت و تا زمانی که ماموریت خود در دفاع از مردم اسرائیل را تکمیل نکنیم، به عملیات خود ادامه خواهیم داد.»

با این حال، فلسطینی‌ها معتقدند که با ترور سنوار هم تحولی در جریان جنگ اتفاق نخواهد افتاد. مصطفی برغوثی، رئیس مرکز ابتکار ملی فلسطینی در این رابطه به سی‌ان‌ان گفت: «من شک دارم که با ترور سنوار جنگ به پایان برسد. نتانیاهو هیچ اهمیتی برای گروگان‌ها قائل نیست و تمام آنچه او می‌خواهد گسترش جنگ است. هدف نتانیاهو پیدا کردن بهانه‌هایی برای اشغال نوار غزه، کرانه باختری و بخش‌های بزرگتری از جنوب لبنان است و او می‌خواهد تمام منطقه را در این جنگ درگیر کند و امیدوار است که ایالات متحده را به جنگ مستقیم با ایران بکشاند.»

نکته مهم دیگر بحث رهبری و آینده حماس است. هم‌میهن در این باره نوشته: «حتی تحلیلگران اسرائیلی نیز اذعان دارند به‌رغم ضربه‌ای که ترور سنوار به ساختار رهبری حماس وارد می‌کند، اما این جنبش هنوز از نظر ساختاری کارآمد است و همانگونه که حزب‌الله لبنان توانست پس از ترور سیدحسن نصرالله و تعداد زیادی از فرماندهان ارشد به کار خود ادامه دهد و توان خود را در بسیاری از حوزه‌ها حفظ کند، ترور رهبران حماس نمی‌تواند حماس را نیز به نابودی بکشاند. عمیر عویوی، ژنرال بازنشسته اسرائیلی در مقاله‌ای در معاریو نوشته است: «حتی با حذف سنوار و حذف احتمالی تعدادی دیگر از رهبران ارشد حماس در آینده از جمله برادر سنوار، شکستن ساختار حماس کاری بسیار سخت خواهد بود.» او افزوده است: «ما شاهد بودیم که ساختار حزب‌الله حتی پس از ترور دبیرکل و تعدادی دیگر از رهبران ارشد فرو نپاشید.» نشریه هیل از خلیل‌الحیه معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی سابق حماس هم به‌عنوان گزینه‌های احتمالی جانشینی سنوار یاد می‌کند.»

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.