روزنامه اصولگرا: تا آخر سبز می‌مونی؟

روزنامه اصولگرای فرهیختگان دلایل سبز شدن بورس را بررسی کرده است.

وزنامه فرهیختگان به بررسی دلایل رشد بورس در روز‌های اخیر پرداخته و با کنایه تیتر زده: «تا آخر سبز می‌مونی؟»

این روزنامه اصولگرا دلیل رکوردشکنی ارزش معاملات خرد را سیگنال‌های دولت در موضوعات اقتصادی و سیاسی دانسته و نوشته: «تعدیل نرخ دلار در سامانه، تغییر نگاه وزیر اقتصاد و برنامه‌های رئیس سازمان بورس به بازار سرمایه، سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و انتشار اخبار مثبت درباره FATF، اقدامات چین ازجمله کاهش نرخ ذخایر قانونی و کاهش نرخ وام که می‌تواند محرک اقتصاد و رشد بازار کامودیتی‌ها شود، موضوعاتی‌اند که کارشناسان آن‌ها را در رشد اخیر بورس اثرگذار می‌دانند.»

سرور قاراخانی، کارشناس بازار سرمایه هم به این روزنامه گفته: «در پی تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و وزارت اقتصاد در کابینه جدید، شاهد بهبود وضعیت بازار سرمایه بوده‌ایم. سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و انتشار اخبار مثبت درباره FATF نیز تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه گذاشته است. سخنرانی رئیس‌جمهور که به‌طور کلی بر دعوت به صلح و آمادگی برای مذاکرات تأکید داشت از دیگر عوامل تأثیرگذار بر روند بازار بود. در همین حال، گزارش‌هایی از تصمیمات جدید بانک مرکزی منتشر شده که براساس آن، امکان واردات در مقابل صادرات گروه فلزات با نرخ توافقی فراهم شده است. این تصمیم می‌تواند به افزایش صادرات فولاد و فلزات اساسی و تسهیل تأمین ارز کمک کند و به دنبال آن، رشد تولید را به همراه داشته باشد که این موضوع به‌عنوان یک سیگنال مثبت برای سهامداران و بازار بورس تلقی می‌شود. کنترل نرخ سود بانکی و انتشار اوراق اخزا، به همراه افزایش نرخ دلار نیما نیز باعث آرامش بیشتر در بازار شده است. با رشد نرخ نیما که همگام با نرخ تورم بوده، شرکت‌های صادراتی از این وضعیت بهره‌مند شده‌اند و انتظار می‌رود این تاثیر مثبت در گزارشا‌های مالی آن‌ها در آینده منعکس شود.»

قاراخانی در ادامه افزود: «پیش‌بینی می‌شود طی ماه‌های آتی شاهد نزدیک‌تر شدن نرخ دلار نیما به دلار بازار آزاد و همچنین کاهش نرخ بهره بانکی باشیم. با این حال، نباید ریسک‌های ژئوپلیتیک و سیستماتیک موجود در بازار سرمایه را نادیده گرفت. همچنین، رشد سریع طلا در بازار‌های جهانی به دلیل افزایش ریسک‌گریزی، طلا را به گزینه‌ای مناسب برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. از دیگر عوامل مثبت می‌توان به حمایت صندوق توسعه و تزریق ۱۰ هزار میلیارد تومانی از سوی بانک‌ها اشاره کرد که به رونق نسبی بازار کمک کرده است. از لحاظ نسبت قیمت به سود (P/E) پیش‌رو، بازار به کمتر از پنج رسیده است که نشان‌دهنده ارزانی بیش از پیش سهام است و به‌وضوح می‌توان دریافت که بسیاری از سهم‌های بازار همچنان ارزنده‌اند. در این مدت، با رشد شاخص کل، خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت و ورود آن به بازار سهام مشاهده شده که این امر نشان‌دهنده حمایت جدی کابینه جدید از بورس است. افزایش ارزش معاملات نیز یکی از پارامتر‌های مهم برای تثبیت شرایط بازار محسوب می‌شود. امیدواریم با رسیدن شاخص کل به مقاومت‌های پیش رو، با سیاستگذاری‌های مناسب از بازار حمایت شده و روند رشد آن تقویت شود.»

روزنامه فرهیختگان به نقل از حمید کوشکی کارشناس بازار سرمایه درباره چشم‌انداز آتی بازار نوشته: «مورد اول وضعیت بازار جهانی است. با شرایط فعلی می‌توان گفت در شش ماه آینده حداقل بازار جهانی وضعیت بدی را تجربه نخواهد کرد. شاید بتوان دلار آزاد را ثابت نگه داشت، اما در رابطه با نرخ ارز نیما آنچه شاهدیم این است که ظاهرا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درحال نزدیک کردن نرخ بازار نیما و نرخ بازار آزادند. درباره وضعیت بورس در چهار ماه پایانی سال باید توجه داشت که اوضاع در ماه آذر به بعد به‌شدت وابسته به بودجه سال ۱۴۰۴ خواهد بود. باید دید در بودجه سال آتی چه اتفاقاتی برای نرخ حامل‌های انرژی و خوراک پتروشیمی خواهد افتاد. به علاوه شرایط جهانی ماه‌های خاصی را در پیش دارد، انتخابات آمریکا، جنگ لبنان و اسرائیل و غزه، همه و همه شرایط جهانی را وارد فاز پیچیده‌ای کرده است. به‌طور کلی پیش‌بینی کارشناسان این است که در دو، سه ماه آتی وضعیت بازار سرمایه، از نظر ریسک به بازده وضعیت بهتری نسبت به سایر بازار‌ها داشته باشد و اگر موضوعات جنگی و انتخاباتی در جهان کمی فروکش کند، ممکن است شاخص کل تا دو میلیون و پانصد هم رشد کند.»

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.