جزئیات باورنکردنی از انفجار تروریستی در لبنان/ حزب‌الله حمله تلافی جویانه بزرگی را انجام می‌دهد؟

«اسرائیل اطلاع داده که عملیات لبنان با جاسازی مقدار کمی مواد منفجره در داخل پیجر‌ها انجام شده است.»

روز گذشته سه‌شنبه ۱۷ سپتامبر (۲۷ شهریور) در حمله‌ای که به نظر می‌رسد یک عملیات پیچیده و از راه دور باشد، پیجر‌های مورد استفاده هزاران نفر در لبنان تقریباً به طور همزمان در لبنان و سوریه منفجر شدند.

به گزارش انتخاب، آسوشیتدپرس درباره این حمله به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد: اسرائیل به واشنگتن اطلاع داده است که این عملیات با جاسازی مقدار کمی مواد منفجره در داخل دستگاه‌های پیجر انجام شده است.

آکسیوس نوشت: گالانت، وزیر دفاع اسرائیل چند دقیقه قبل از انفجار‌ها به آستین اطلاع داد که اسرائیل عملیاتی را در لبنان انجام خواهد داد، اما جزئیاتی ارائه نکرد.

واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی می‌گوید ایالات متحده در صورت لزوم به دفاع از اسرائیل در برابر حزب_الله کمک خواهد کرد.

یدیعوت آحارونوت نیز مدعی شده که فرمانده ستاد شمالی ارتش اسرائیل، مجموعه‌ای از طرح‌ها برای انجام عملیات زمینی در لبنان را به رئیس ستاد و سطوح سیاسی ارائه کرد.

این رسانه در ادامه نوشت: مذاکرات برای انتصاب ساعر به عنوان وزیر دفاع به دلایل امنیتی و ساعاتی قبل از عملیات لبنان متوقف شد.

دیعوت آحارونوت به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد: اقدامات اسرائیل در شمال، خطر وقوع جنگ فراگیر در کل منطقه را افزایش می‌دهد.

آکسیوس در ادامه به عدم اطلاع واشنگتن از حمله روز گذشته اشاره کرد و به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت: مقامات اسرائیلی هنگام دیدار با هوکستاین، هیچ سرنخی از آنچه در پشت پرده می‌گذشت به او ندادند.

روزنامه جروزالم پست هم انفجار دستگاه‌های پیجر حزب‌الله را یک عملیات اطلاعاتی مشترک بین موساد و اطلاعات نظامی دانست.

شرکت تایوانی گلد آپولو ادعا می‌کند دستگاه‌های ارتباطی انفجاری در لبنان توسط یک نماینده اروپایی در مجارستان ساخته شده و او مسئول آن است.

کانال ۱۴ اسرائیل اعلام کرد: لشکر کماندویی ۹۸ از جنوب برای فعالیت تحت فرماندهی شمال تا اطلاع ثانوی جابجا شد.

گفتنی‌ست، شمار شهدای انفجار تجهیزات ارتباطی حزب الله در لبنان به ۱۱ نفر از جمله یک زن و دو کودک با بیش از ۳ هزار زخمی افزایش یافت.

پیجر دستگاه قابل‌حملی است که از آن برای دریافت پیام‌های متنی (حرف و عدد) و صوتی با کمک امواج رادیویی استفاده می‌شود. با دستگاه پیجر تنها می‌توان پیام را دریافت کرد و فرستادن پیام به آن با تلفن انجام می‌شود. پیجر‌ها در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی توسعه یافتند و در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفتند، تا اینکه جای خود را به تلفن‌های همراه دادند و اکنون در موارد خاص استفاده می‌شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که انفجار پیجر‌ها با داغ شدن بیش از حد باتری لیتیومی همراه بوده است. به نوشته رسانه‌ها، این باتری‌ها درصورتی‌که بیش از اندازه داغ شوند ممکن است ذوب شوند و آتش بگیرند. از باتری‌های لیتیومی قابل شارژ در طیف گسترده‌ای از محصولات از گوشی‌های موبایل گرفته تا لپ‌تاپ و خودرو‌های برقی استفاده می‌شود. آتش ناشی از انفجار این باتری‌ها می‌تواند حرارتی تا ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد تولید کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.