کارنامه بیژن زنگنه در دولت خاتمی، روحانی و هاشمی

یکی از جنجالی‌ترین رویدادهای مناظره‌های انتخاباتی ۱۴۰۳ وقتی اتفاق افتاد که در پی اتهام زنی جلیلی و زاکانی به فساد در پرونده کرسنت، بیژن زنگنه درخواست مناظره با آنان را از صداوسیما مطرح کرد.

رویداد۲۴ نوشت: «جلیلی و نوچه اش در کوچه خلوت راجع به کرسنت حرف می زنند/ به مناظره بیایید تا ببینم بعد از آن می توانید در خیابان راحت راه بروید؟» این جملات از بیژن زنگنه است. دوشنبه شب چند بار نامش به عنوان مقصر در پرونده کرسنت مطرح شد و او با این ادبیات، جلیلی و زاکانی را به مبارزه طلبید.

اما بیژن زنگنه کیست؟ بیشتر مردم او را به خاطر دوران طولانی وزارت نفت به یاد می آوردند. اما او که نزدیکانش شیخ الوزرا می نامند، رکوردار دوران وزارت در تاریخ جمهوری اسلامی است.

بیوگرافی بیژن زنگنه

بیژن زنگنه در شهریور ۱۳۳۱ در کرمانشاه زاده شد. وی تحصیلات ابتدایی و دوره اول متوسطه را در زادگاه خود ادامه داد و دوره دوم متوسطه را تا اخذ دیپلم در تهران به پایان رساند. سال ۱۳۵۰ به دانشکده فنی دانشگاه تهران رفت و سال ۱۳۵۶ به عضویت هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درآمد و به تدریس در این دانشگاه پرداخت.

سال ۱۳۸۵ بعد از فشارهایی که در دولت احمدی نژاد به اساتید منتقد دانشگاه وارد شده بود، زنگنه با جایگاه استاد تمام و عضو هیئت علمی این دانشگاه، بازنشسته شد.

سال ۱۳۶۲، وزارت جهاد سازندگی در ایران تاسیس شد. زنگنه در آن زمان برای اولین بار به عنوان وزیر به کابینه راه یافت و مدیریت وزارت جدید التاسیس جهاد سازندگی را به عهده گرفت. در سال آخر دولت میرحسین موسوی، زنگنه از وزارت جهاد سازندگی به وزارت نیرو رفت و سال آخر این دولت در این وزارت خدمت کرد.

بیژن زنگنه در دولت هاشمی رفسنجانی

با روی کار آمدن دولت هاشمی رفسنجانی، زنگنه از جمله وزیرانی بود که صندلی خود را حفظ کرد و وزیر نیروی دولت هاشمی شد. با وجود اینکه بعضی وزیران شاخص در دولت دوم هاشمی رفسنجانی حضور نداشتند، زنگنه در دولت دوم هاشمی نیز صندلی وزارت نیرو را حفظ کرد.

زنگنه در دولت خاتمی

در دولت سید محمد خاتمی هم، زنگنه بار دیگر در کابینه حضور داشت. این بار خاتمی، وزارت مهم و استراتژیک نفت را به زنگنه واگذار کرد. زنگنه هشت سال وزیر نفت دولت خاتمی بود. با روی کار آمدن احمدی نژاد، زنگنه بعد از ۲۲ سال از دولت بیرون آمد و یک سال بعد، از دانشگاه نیز بازنشسته شد. در این دوران زنگنه مدیرعامل شرکت هپکو شد که بهانه مخالفان پزشکیان در مناظره برای حمله به زنگنه نیز به همین مقطع از زندگی او بود.

بیژن زنگنه در دولت روحانی

با این حال سال ۱۳۹۲، یک بار دیگر با روی کار آمدن حسن روحانی، زنگنه دعوت به کار شد و بار دیگر در صندلی وزارت نفت نشست و این بار نیز هشت سال در مسئولیت باقی ماند. بیژن زنگنه نه تنها در دوران تصدی وزارت نفت با شانزده سال حضور رکورددار است، بلکه در دوره تصدی وزارت نیرو نیز با نزدیک به ده سال حضور، رکوردار به شمار می رود.

در دوران حضور بیژن زنگنه اصولگرایان تلاش هایی برای استیضاح او انجام دادند اما زنگنه از وزیرانی بود که علی رغم حضور در هفت دولت، همکاری با چهار رئیس جمهور مختلف و حضور در سه وزارت خانه متفاوت، هرگز نه استعفا داده است و نه استیضاح شده است و نه قبل از پایان دوره مسئولیت، برکنار شده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.