​دولت انگلیس درباره پرونده خون‌های آلوده خریداری شده ازآمریکا تحقیق می‌کند

یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت این کشور در نظر دارد تا در رابطه با پرونده خون‌های آلوده‌ای که در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی از آمریکا خریداری‌ و منجر به مرگ هزاران بیمار انگلیسی شده، تحقیق کند.

این سخنگو بیان داشت که «ترزا می» نخست‌وزیر و جرمی هانت وزیر بهداشت انگلیس در جریان نشست امروز (سه‌شنبه) اعضاء کابینه بر لزوم تحقیق در رابطه با این پرونده تأکید کرده‌اند.
وی افزود: وزیر بهداشت گفت که براثر این حادثه ۲ هزار و ۴۰۰ تن کشته ‌شده‌اند و بایستی در رابطه با علت این حادثه ی ناعادلانه تحقیق شود.
این سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اضافه کرد که دولت انگلیس در نظر دارد تا با آسیب دیدگان این حادثه درباره نحوه رسیدگی به این پرونده مشورت کند.
بر اساس گزارش‌های منتشرشده، دولت انگلیس در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی مقادیر زیادی «فاکتور هشت» که از پروتئین‌های دخیل در انعقاد خون به شمار می‌رود، از آمریکا خریداری کرده که بعداً مشخص شد بسیاری از آن‌ها آلوده بوده است.
این گزارش‌ها می‌افزایند که بخش اعظم خون‌های موردنیاز برای تهیه فاکتور هشت، از سوی زندانیان آمریکا تهیه ‌شده که تضمینی نسبت به سلامتی این افراد وجود نداشته است.
بر اساس گزارش‌های یادشده ، اکثر بیمارانی که این خون‌ها را در انگلیس دریافت کردند، افراد مبتلا به هموفیلی بوده اند که به ‌صورت منظم نیازمند تزریق خون می‌باشند. با این ‌حال بعداً مشخص شد که آنها به بیماری‌هایی نظیر هپاتیت C و یا ایدز مبتلا شده‌اند.
یک گزارش کمیته پارلمانی انگلیس که در ژانویه سال ۲۰۱۵ منتشر شد نشان می دهد که دست کم ۷ هزار و ۵۰۰ نفر در انگلیس بر اثر دریافت خون های یادشده، آلوده شدند.
بی.بی.سی روز سه شنبه این حادثه را بدترین فاجعه در تاریخ سازمان خدمات درمانی انگلیس توصیف کرد و گفت: بسیاری از خانواده قربانیان ادعا می کنند که به آنها در رابطه با خطر تزریق خون های اهدایی هشدار داده نشده بود.
جرمی کوربین رهبر حزب کارگر روز سه‌شنبه طی سخنانی در مجلس عوام انگلیس گفت: دو هزار و چهارصد نفر براثر دریافت خون‌های آلوده جان باختند که این مساله برای بسیاری از مردم گران تمام‌شده است. ما بایستی به‌ طورجدی در این رابطه تحقیق و اگر لازم شد شکایت کنیم.
شماری از فعالان حوزه سلامت نیز بر لزوم سرعت بخشی به آغاز روند تحقیقات تاکید کردند.
از زمان بروز این حادثه، دولت انگلیس اعتباری را برای تأمین هزینه‌های درمانی قربانیان در نظر گرفته اما مارس گذشته اعلام کرد که برای تأمین سایر هزینه‌های بهداشتی بخش زیادی از این اعتبار را کم خواهد کرد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.