جمشید عدالتیان: دولت روحانی از آمریکا هم لیبرال‌تر شده است/ انتظار می‌رود که دولت وارد بازار شود

به نظر من دخالت در اقتصاد از اسفند ماه گذشته ضروری بوده است. توجه داشته باشید که ما یک تورم چند رقمی داریم و به نظر می‌رسد که به نرخ تورم سه رقمی هم برسیم.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از نامه نیوز، اقتصاد کشور در شرایط خاصی به سر می برد. در این بین ذهن مرددم با این سوال درگیر است که چرا دولت کاری نکرده و گره‌ای مشکلاتشان باز نمی‌کند؟ کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که دولت امکان و ابزار دخالت در بازار را دارد و باید این کار را انجام دهد.
جمشید عدالتیان، اقتصاددان در همین رابطه به «نامه نیوز» توضیحاتی را ارائه کرد. وی گفت: «یک اصطلاحی هست که می‌گویند فلانی مسیحی‌تر از پاپ است. دولت ما هم اکنون این وضعیت را دارد. لیبرال‌تر از دولت آمریکا شده و همه چیز را به دست بازار سپرده است. البته درباره مقابله کرونا هم البته همین طور عمل کرد».
وی افزود: «این طور می‌توان تفسیر کرد که آقای روحانی این کمتر از یک سال باقی مانده از عمر دولت را می‌خواهد به خوبی بگذراند».
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه «حتی دولت آمریکا به عنوان لیبرال‌ترین دولت جهان هم بعد از کرونا در اقتصاد دخالت و چهارهزار میلیارد دلار کمک کرد» گفت: «راه حل ایران در اقتصاد، اما مثل راه‌حل آن در مقابله با کرونا است. همین که هشتاد درصد کرونا بگیرند که خیالمان راحت شود.»
وی در پاسخ به اینکه دولت چطور می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند؟ گفت: «در این زمان انتظار می‌رود که دولت وارد بازار شود و امکاناتش را هم دارد. دولت ‎می‌تواند بازار را کنترل کند. در واقع دخالت در اقتصاد اکنون ضروری است، اما در ایران زمانی که نباید دخالت می‌کردند، دخالت کردند و حالا که باید دخالت کنند، این کار را نمی‌کنند».
عدالتیان تاکید کرد: «به نظر من دخالت در اقتصاد از اسفند ماه گذشته ضروری بوده است. توجه داشته باشید که ما یک تورم چند رقمی داریم و به نظر می‌رسد که به نرخ تورم سه رقمی هم برسیم. اگر بنا باشد که عوارض تورم را تحمل کنیم دولت می‌تواند و باید با استقراض اقتصاد را راه‌اندازدی کند. باید منابع را تزریق کرده و سعی کند در سطح جهانی وام بگیرد و به قول معروف شرایط را جمع و جور کند تا انشالله در سال‌های بهبود اقتصادی وقتی که درآمدش بیشتر شد، استقراض خود رابپردازد».
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: «دولت اکنون همان راهی را انتخاب کرده که دویست سال پیش فئودال‌ها می‌کردند. آن‌ها هم تا بی‌پول می‌شدند دست در جیب مردم کرده و می‌گفتند گوسفند‌ها و گندم‌ها و … را جمع کنید. الان هم دولت برای تامین کسر بودجه خود به شدت در جیب مردم دست کرده و مشکلات اقتصاد کلان را به اقتصاد خرد یعنی خانواده‌ها و بنگاه‌های اقتصادی انتقال داده است.»
وی در ترسیم چشم انداز ادامه این وضعیت گفت: «اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، معلوم نیست که به کجا برسیم. الان مثل این است که قطار از ریل خارج شده باشد، اگر کسی آن را به ریل برنگرداند، می‌تواندعوارض خطرناکی داشته باشد.»
عدالتیان با اشاره به اینکه «سکوت و بی‌عملی دولت در این شرایط برای ما تعجب آور است» گفت: «اقتصاد بر پایه ریاضی است. اطلاعات مربوط به آن هم به شدت کنترل می‌شود و فقط بر اساس رفتار‌ها می‌توان تفسیر کرد. الان ما هیچ اطلاعاتی نداریم. نمی‌دانیم که چقدر ذخیر ارزی داریم، نفت می‌فروشیم یا خیر، صادرات غیرنفتی راه افتاده یا خیر. اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد و برای همین تجزیه و تحلیل اقتصادی به شدت سخت شده است.»
وی ادامه داد: «از نظر روانشناسی ریاست جمهوری، حدس می‌زنم که ایشان می‌خواهد با کمترین صدمه به خودش و سیستم این دوران را به پایان برساند، اما این رویه از نظر اقتصادی اصلا صحیح نیست».
این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: «مدیرت اقتصاد در دولت کاملا به مدل مدیریت کرونا در کشور شباهت دارد. دیدیم که در روز‌های اول سفت و سخت گرفتند، بعد همه چیز را رها کردند تا هر کسی خواست سرکار برود، هرکسی خواست ماسک بزند و … یعنی گفت خودتان می‌دانید و خودتان. الان هم مسیحی‌تر از پاپ شده و کاملا لیبرال شده است و اجازه داده که هر کسی هر قیمتی خواست بگذارد و …».
وی در پاسخ به این پرسش که این وضعیت اقتصادی تا کی ادامه خواهد داشت؟ گفت: «به نظر می‌رسد که فعلا ادامه داشته باشد و تا شهریور سال آینده تغییری ایجاد نشود. خیلی جالب است که در کشور مسائل به انتخابات آینده بستگی داشته باشد. این وابستگی، اما وجود دارد. ما در آذر ماه انتخابات آمریکا را داریم و فارغ از اینکه چه کسی پیروز شود، فرایند جابه‌جایی قدرت تا بهمن ماه طول می‌کشد و تصمیم گیری آمریکا درباره ایران نیز قطعا زودتر از فروردین ماه نخواهد بود. آن زمان هم انتخابات در ایران را در پیش داریم. به عبارتی تا رئیس جمهور و جابه‌جایی قدرت و تصمیم‌گیری‌ها انجام شود به تابستان سال دیگر می‌رسد. به اضافه اینکه کرونا ادامه خواهد داشت. اروپا از رکود خارج نخواهد شد. قیمت نفت همچنان پایین خواهد بود».

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.