روحانی: پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه از دستاوردهای مهم برجام است

رییس جمهوری پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال را یکی از دستاوردهای مهم برجام عنوان کرد و گفت: امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و در شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئه‌ها کاملا متوجه برنامه‌ریزی آمریکا باشند.

به گزارش کیوسک‌تایمز و به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت اظهار داشت: در این ایام در سه جبهه استکبار، کرونا و بیکاری در حال مبارزه هستیم یعنی هم مبارزه با بیماری و هم مبارزه با بیکاری داریم.

وی افزود: در زمینه مبارزه با بیماری در اکثر استان‌ها شرایط، شرایط مهار است اما متاسفانه در ۵ استان امروز در شرایط قرمز هستیم و باید این دوره را بگذرانیم. در عین حال ممکن است بعد از گذراندن دوره پیک در این ۵ استان، چند استان دیگر هم در نوبت پیک باشند.

رییس جمهوری گفت: بنابراین هم کرونا باقی است که مردم باید مساعدت و همراهی کنند و هم مسیر پیک را ما از بعضی از استان‌ها از سر گذراندیم. همانطور که در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکید کردم و وزیر بهداشت و درمان تاکید کرد در کشور تا امروز موج دوم نداریم و آنچه هست موج اول است.

روحانی خاطرنشان کرد: موج اول پیک بیماری در بعضی از استان‌ها در ایام اسفند، فروردین و اردیبهشت بوده  و برخی استان‌ها در خرداد است و احتمال دارد که بعد از گذراندن پیک در این ۵ استان، استان‌های دیگری هم در تیرماه در پیک قرار بگیرند بنابراین مردم باید مراقبت کنند.

رییس دولت دوازدهم گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت و درمان دستورالعمل‌های لازم برای همه مشاغل تدوین و ابلاغ کرده و در اختیار مردم است و ما هر گشایشی که برای مبارزه با بیکاری و معیشت مردم انجام می‌دهیم باید به بیماری هم توجه داشته باشیم و همه دستورالعمل‌ها را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کردیم در سال ۹۸ علیرغم فشارهای فراوانی که در سال ۹۷ براثر تحریم‌های شدید وارد شده بود، شرایط بحرانی‌تر و سخت‌تری داشته باشیم، اما مجاهدت بزرگی که مردم و همه مسوولین با همراهی و همکاری قوا و ارکان کشور و هدایت‌های رهبری انجام دادند، خوشبختانه در پایان ۹۸ علیرغم این که با این ویروس مواجه شدیم آمار و ارقام اقتصادی نشان داد که توانستیم در برابر توطئه بزرگی که علیه کشور طراحی کردند تا مردم و اقتصاد را به زانو درآورند، مقاومت کنیم و آنها ناموفق بودند.

روحانی با اشاره به آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی گفت: آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که در بخش کشاورزی و صنعت ما شرایط نسبتا خوبی داشتیم و همین دو بخش بود که در سال ۹۸ رشد اقتصادی ما را بدون نفت مثبت کرده است.

رشد ۸.۸ درصدی بخش کشاورزی در سال ۹۸

رییس دولت تدبیر و امید افزود: رشد مثبت ۱.۱ بدون نفت در سال ۹۸ جزو افتخارات اقتصادی همه آنهایی است که در زمینه اقتصاد کشور تلاش می‌کنند. از کشاورزان تا کارگران، صنعتگران و مدیران کارگزاران و همه نهادهای غیردولتی که همه در این زمینه فعال بودند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته در بخش کشاورزی در همه فصل‌ها، شرایط ما مثبت بوده است به طوری که کشاورزی در سال گذشته در فصل اول ۸.۵ درصد، در فصل دوم ۹.۸ در فصل سوم ۷.۲ درصد و در فصل چهارم ۷.۸ درصد رشد داشته است.

روحانی با بیان اینکه مجموعا بخش کشاورزی ما در سال گذشته ۸.۸ درصد رشد داشته است، یادآورشد: ما در سال‌های دیگری هم که شرایط سختی پیدا کردیم و قیمت نفت کاهش پیدا کرد کشاورزی خیلی به ما کمک کرد. سال ۹۸ هم که آمار آن را الان مشاهده می‌کنیم، کشاورزی در همه فصول ما را یاری کرده است و باعث رشد اقتصادی مثبت ما شده است.

رییس جمهوری گفت: البته در صنعت هم به غیر از فصل اول که ۰.۱ و منفی بود، در فصل دوم ۰.۴،  در فصل سوم ۱.۷ بوده و در فصل چهارم ۲.۲ بوده و در مجموع صنعت ما در طول سال ۹۸ رشد ۲.۳ درصدی داشته است.

وی اظهارداشت: البته در بخش بزرگی از خدمات هم رشد مثبت بوده است ولی در مجموع خدمات ما ۰.۲ درصد منفی بوده است. در مجموع ما به رشد مثبت در سال ۹۸ رسیدیم که بسیار حائز اهمیت است اما وقتی این رشد اقتصادی را با نفت محاسبه می‌کنیم شرایط فرق می‌کند. این نشانگر این است که تحریم در بخش نفت تاثیر شدیدی گذاشته اما در عین حال در بخش‌های مختلف دیگر که آنها می‌خواستند اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهند، ناموفق بودند.

روحانی خاطرنشان کرد: امسال و در سال ۹۹ که با ویروس کرونا آغاز شده تقریبا همه کشورها به استثنای یکی دو کشور، اقتصادهایشان بسیار کوچک شده و رشد اقتصادی‌ در بسیاری از کشورها منفی شده است. بحمدالله وقتی ما به رشد دو ماهه اول نگاه می‌کنیم هم در کشاورزی فعالیت بسیار خوب بوده و هم در صنعت. البته آمارهای اولیه‌ای که الان در رشد صنعت می‌بینیم باز هم مثبت است.

 خرید سه میلیون تن گندم از کشاورزان/ امسال هم در گندم خودکفا خواهیم بود

رییس دولت تدبیر و امید اظهارداشت: ما تاکنون ۳ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌ایم. ان‌شاءالله امسال هم در گندم خودکفا خواهیم بود که بسیار حائز اهمیت است. در شرایط کرونا در سطح جهان مسئله مواد غذایی بسیار مهم است و ما از همه کشاورزان قدردانی می‌کنیم.

رییس جمهوری یادآور شد: در بخش کشاورزی گلخانه‌ای که ما تاکید داشتیم یک رشد حائز اهمیتی داشته باشیم، اولا در کل دولت یازدهم و دوازدهم ۹ هزار هکتار به کشاورزی گلخانه‌ای ما اضافه شده و طراحی ما این است که ما بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار به سطح کشاورزی گلخانه‌ای تا پایان سال اضافه کنیم که یک حرکت بسیار مهم در کشاورزی است.

 ۴۶ هزار هکتار تحت آبیاری نوین قرار می‌گیرند

روحانی گفت: در دولت یازدهم موفق شدیم در خوزستان و ایلام حدود ۳۰۰ هزار هکتار کشاورزی را تحت آبیاری نوین قرار داده و کانال های اصلی و فرعی آن را اجرا و پیاده کنیم. امسال هم ما در دولت دوازدهم ۴۶ هزار هکتار در سیستان و بلوچستان طراحی شده که بخش بزرگی از آن افتتاح شده و بخشی دیگر نیز تا پایان سال افتتاح می شود.

وی افزود: در بخش شمال غرب مناطق گرمسیری کار بسیار بزرگی در سدسازی و کانال‌کشی‌های اصلی و فرعی انجام شده است. تاکنون در این منطقه ۵۹ هزار هکتار تحت کشت قرار گرفته است و ما این روند را ادامه می‌دهیم. امسال افتتاح‌های بسیار خوبی در منطقه گرمسیری خواهیم داشت و امیدواریم امسال و ماه‌های اولیه سال آینده حدود ۱۰۰ هزار هکتار جدید هم زیر کشت و تحت پوشش کانال‌های اصلی و فرعی قرار بگیرد.

رییس جمهوری گفت: این نشانه این است که در بخش کشاورزی حرکت بسیار خوبی  هم در دولت یازدهم داشتیم و ان‌شاءالله در دولت دوازدهم  به رغم همه فشارها باز هم در بخش کشاورزی شرایط مناسبی خواهد بود در بخش صنعت هم آمار و ارقامی که به دست من می‌رسد، مثبت است.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در بسیاری از صنایع دو ماهه اول امسال با این که شرایط سختی داشتیم نسبت به سال گذشته رشد داشتیم و این خیلی مهم است در صنایع و در بخش خودرو ما ۱۸ درصد افزایش تولید داشتیم. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفتند ۴۵ هزار دستگاه خودرویی که به علت نقایصی که داشته است فعال می‌شود و در اختیار خریداران قرار می گیرد. این نشان میدهد به رغم توطئه دشمنان نشاط و فعالیت اقتصادی در کشور ما در همه زمینه‌ها ما شاهد آن هستیم.

 در بخش مسکن نیاز به تحرک جدی داریم

روحانی تاکید کرد: بخش مسکن جزو مواردی است که نیاز به یک تحرک جدی داریم ما امروز جلسه مفصلی در ستاد اقتصادی دولت نسبت به مسکن داشتیم و تصمیماتی گرفتیم و این تصمیمات تکمیل خواهد شد و تلاش خواهیم کرد که زمین را در اختیار آن‌هایی قرار بدهیم که در ساخت مسکن فعال هستند و در زمینه تسهیلات قدم‌هایی برخواهیم برداشت و هم در بخش‌های دیگر چون نهایی نشده نمی‌خواهم آن‌ها را توضیح بدهم تا به مراحل نهایی برسیم.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها در زمینه مسکن باید کمک کنند اگر مردمی که می‌خواهد مسکن بسازد، از روزی که تقاضا می‌دهد تا روزی که پروانه می‌گیرد در همه بخش ها دولت الکترونیک شرایط را مناسب می‌کند و دوره ها را کوتاه می‌کند اگر شهرداری ها بتوانند این دوره را کوتاه بکنند ظرف یک تا دو ماه و ان‌شاءالله در آینده بتوانیم بخش شهرداری را هم وارد دولت الکترونیک کنیم که کسی نیاز نداشته باشد به شهرداری مراجعه کند بلکه از طریق سیستم الکترونیک همه مجوزهایی که مورد نیاز را دریافت کند و با این اقدامات شرایط مسکن متحول خواهد شد.

دولت در مساله مسکن دست روی دست نگذاشته است

روحانی تاکید کرد: در مساله مسکن دولت دست روی دست نگذاشته است حتما قدم‌هایی را برخواهد داشت برای این که مردم مشکلات کمتری را در بخش مسکن داشته باشند.

وی با بیان اینکه در زمینه بازار سرمایه قدم‌های خوبی در طول ماه‌های گذشته برداشته شده، گفت: باید سهام جدید در این بازار عرضه شود و برای این کار همه بخش‌های دولتی باید فعالیت کنند سهام خود را به بازار عرضه کنند

رییس جمهوری اضافه کرد: وزیر کار و تعاون به من اطلاع داد که در هفته‌های آتی دو هزار میلیارد تومان ارز اولیه از طریق برخی از شرکت‌های شستا در بورس خواهند داشت و این مساله مهمی است البته باز هم در ماه‌های پیش رو ارز اولیه‌ زیادی خواهیم داشت. این ارز اولیه باز سرمایه ما را مستحکم می کند و نمی‌گذارد حبابی وارد این کار شود.

آزادسازی سهام عدالت حرکت خوبی در بازار سرمایه است

وی به آزادسازی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: آزادسازی سهام عدالت باعث شد که بازار هم تعمیق و هم توسعه پیدا کند و میلیون‌ها نفر مستقیم و غیرمستقیم وارد این بازار شدند. این یک حرکت بسیار خوبی در بازار سرمایه خواهد بود که در شرایط کرونا شاید کشور ما در زمینه بازار سرمایه از همه کشورها قدم‌های بهتری برداشته است و در این زمینه پیش می‌رویم که این هم برای کشور بسیار مهم است.

روحانی با تشکر از شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری افزود: آنها در این ایام نسبت به نیازمندی‌های بهداشتی، پزشکی و درمانی به خصوص در زمینه کرونا و هم در زمینه سایر نیازمندی‌های کشور حرکت بسیار فعالانه‌ای داشتند.  این شرکت‌ها تحول بزرگی را در کشور هم از لحاظ علمی و فناوری به وجود بیاورند که از لحاظ علمی رتبه ۱۵ جهان را در اختیار داریم و هم نیازمندی‌های امروز را در مسائل درمانی و بهداشتی در این شرایط فراهم کنند.

رییس جمهوری با تاکید بر این که در حال مبارزه با بیماری، بیکاری و استکبار هستیم، یادآور شد: آمریکایی‌ها در این ماه‌های اخیر با همه نهادهای بین المللی درگیر شدند. البته از اول هم این حالت را داشتند. در زمینه آب و هوا، یونسکو مقابله کردند و اخیرا هم نسبت به سازمان بهداشت جهانی و هم نسبت به دادگاه جنایت‌های بین المللی شروع به تهدید کردند.

روحانی گفت: این کارها نشان می‌دهد این دولت هم در چارچوب اداره کشور در زمینه بیماری و هم در زمینه آزادی برای ملت آمریکا و هم حقوق ملت‌های دیگر و سازمان‌های بین المللی مرتب در حال توطئه است که البته همیشه در این زمینه ناموفق بوده و شکست خورده است و باز هم ناموفق خواهد بود.

وی افزود: اخیر آمریکایی شروع کردند هم آژانس بین المللی اتمی و هم شورای امنیت را به نحوی تهدید کردند و در استخدام گرفتند که مطمئن هستیم که هم دیپلمات‌ها و هم مسوولین کشور ما در این زمینه در برابر آمریکا به خوبی خواهند ایستاد و ما نخواهیم گذاشت آمریکایی ها موفق شوند.

پایان تحریم تسلیحاتی از دستاوردهای مهم برجام است

روحانی گفت: مساله پایان تحریم تسلیحاتی در مهرماه امسال یکی از دستاوردهای مهم برجام است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند این دستاورد را زیر سوال قرار دهند کشورهای بزرگ دیگر می‌دانند که عکس‌العمل ما چه خواهد بود.

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: امیدواریم همه کشورهایی که در شورای امنیت و در شورای حکام عضو هستند در زمینه این توطئه‌ها کاملا متوجه برنامه‌ریزی آمریکا باشند و ما هم در این زمینه موفق خواهیم بود و از این برنامه‌ریزی‌هایی که آمریکا برای ایران طراحی کرده، عبور می‌کنیم.

رییس جمهوری گفت: در زمینه صندوق بین المللی هم که درخواست وام ۵ میلیاردی کردیم که متاسفانه آمریکایی‌ها همچنان مشغول کارشکنی هستند. امیدواریم که این صندوق زیر بار فشار آمریکایی‌ها قرار نگیرد  و به تعهدات خود نسبت به همه کشورها عمل کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.