مخالفت شدید مسکو با تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

وزیر امور خارجه روسیه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل مخالفت مسکو را با تلاش آمریکا برای بهره‌گیری از توافق هسته‌ای و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در راستای اعمال تحریم تسلیحاتی نامحدود بر ایران، اعلام کرد.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از ایسنا، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دولت ترامپ را به ایجاد کارزاری با انگیزه سیاسی علیه ایران متهم کرد و خواستار «محکومیت جهانی» تلاش آمریکا برای ترغیب شورای امنیت سازمان ملل به اعمال تحریم تسلیحاتی دائمی بر ایران شد.

لاوروف گفت که آمریکا از توافق هسته‌ای که میان ایران و شش قدرت جهانی انجام شد خارج شده است و اکنون هیچ حق قانونی برای به کار گرفتن قطعنامه مربوط به این توافق در راستای تداوم نامحدود این تحریم تسلیحاتی که در ۱۸ اکتبر سال جاری مهلت آن به پایان خواهد رسید، ندارد.

وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل بیان کرد که اظهارات مقامات وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر این که دولت دونالد ترامپ[رئیس جمهور آمریکا] برنامه ندارد که [اجرای] تعهداتش در توافق را از سر بگیرد اما قصد دارد از حقوق تحت قطعنامه ۲۲۳۱ که سند قانونی این توافق است استفاده کند، «مضحک و غیرمسئولانه است».

علاوه بر این در نامه لاوروف مخالفت شدید مسکو با یک تحریم تسلیحاتی نامحدود و به کارگیری مقررات «بازگردانی تحریم‌ها» از جانب آمریکا مطرح شده است.

او در این باره اظهار کرد: بنای ما بر این است که سازمان ملل نباید در بند وضعیت سیاسی در آمریکا باشد که تصمیم گرفت از توافق هسته‌ای خارج شود. هیچ مبنای قانونی‌ای برای مطرح کردن مسئله تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت که توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل «از یک کل واحد هستند» و نمی‌توان آن‌ها را جدا در نظر گرفت و طبق بند ۲۵ منشور سازمان ملل، «آمریکا به جای کارشکنی در تصمیمات شورای امنیت از طریق اقدامات غیرقانونی‌اش، متعهد به اجرای آن‌ها است».

او افزود: دادگاه‌های بین‌المللی گفته‌‎اند نمی‌توان برخورداری از حقوق کشوری در یک توافق را که تعهداتش را انکار کرده یا به‌ آن‌ها عمل نکند به رسمیت شناخت.

لاوروف علاوه بر این مطرح کرد که آمریکا از قطعنامه شورای امنیت تخطی کرده و از اجرا کردن توافق هسته‌ای خودداری کرده است، بنابراین، از امکان به کار گرفتن مقررات بازگردانی تحریم‌ها محروم است.

او از آمریکا خواست که کارکشنی در توافق هسته‌ای و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را متوقف کند.

لاوروف همچنین درباره توافق هسته‌ای گفت که روسیه و «دیگر اعضای مسئول جامعه جهانی به هر تلاشی برای حفظ توافق هسته‌ای ادامه خواهند داد».

وزیر امور خارجه روسیه در آخر بیان کرد: آمریکا باید بداند که هیچ مبنای قانونی‌ای برای بهره‌گیری از مصوبه‌های شورای امنیت در راستای دنبال کردن منافع خودخواهانه‌اش وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، اظهارات لاوروف در پی این مطرح می‌شود که دولت آمریکا اخیرا در تلاش بوده است با ارائه طرحی حقوقی نشان دهد هنوز عضوی از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است تا از این طریق خود را برای استفاده از ابزارهای موجود در برجام در راستای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برحق جلوه داده و بر شورای امنیت سازمان ملل اعمال فشار کند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.