ربیعی:دولتی با درآمدهای نجومی نبودیم/ واعظی خلاف نظر رییس‌جمهور کاری نمی‌کند

سخنگوی دولت گفت: دولت در همکاری با مجلس برای عبور از مشکلات کشور از هیچ تلاشی برای انجام وظایف خود فروگذار نخواهد کرد.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از ایسنا، علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت در نشست خبری امروز (دوشنبه) در سخنانی گفت: چهاردهم و پانزدهم خرداد فرصتی برای دولت و اعضای آن فراهم می‌کند تا مجددا با آرمان‌های امام (ره)، انقلاب اسلامی و آنچه موجب ۱۵ خرداد شد – به عنوان نماد همیشگی با ظلم و استبداد – و همچنین مشی امام بیعت مجدد کرده و مشی امام را برای اداره جامعه مرور کنیم. برای اداره کشور ارجاع به نظرات امام (ره) الگویی است که پاسخ مثبتی به همراه دارد. امروز با کلیدواژه‌هایی نظیر اداره جامعه با نظر مردم و همه باهم بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم.

ربیعی یادآور شد: ما در میانه خرداد سالروز ارتحال امام خمینی(ره) را داریم، رحلت امام(ره) شوک عظیمی در میان مردم و حتی فضای بین‌الملل ایجاد کرد، انتقال رهبری در آن زمان سوال بزرگی حتی در عرصه‌های بین‌المللی بود اما این انتقال در زمان کوتاه و با آرامش انجام شد و تا به امروز رهبری معظم محور ثبات و مقاومت و نیز تکیه‌گاه کشور در تحولات رو به جلوی کشور شده است.

وی ادامه داد: این انتقال و شیوه انتقال هم مرهون دیدگاه‌ها و نظرات حضرت امام خمینی(ره) بود، ما در دولت بر اصول آرمانی امام(ره) یعنی مبارزه با فقر، گسترش عدالت و گسترش ایستادن در مقابل ظلم تاکید داریم.

ربیعی در ادامه با اشاره به اهمیت جایگاه رأی مردم در نگاه امام خمینی(ره)، اظهار داشت: در الگوی امام(ره) میزان رأی ملت است و ایشان هرگونه تغییر و انتقال را از نظر ملت می‌خواست.

وی ادامه داد: در هفته‌ای بسر می‌بریم که دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی طی آن آغاز به کار کرد، از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران همانطور که رئیس‌جمهور محترم و اعضای دولت به صورت انفرادی تبریک گفتند، به همه نمایندگان و همچنین انتخاب‌هایی که صورت گرفت تبریک می‌گویم.

ربیعی افزود: دولت در همکاری با مجلس برای عبور از مشکلات کشور از هیچ تلاشی برای انجام وظایف خود فروگذار نخواهد کرد، در شرایط امروز کشور در مواجه با مشکلات مختلف، تحریم‌های کمرشکن و بی‌سابقه در تاریخ روابط بین‌الملل و اثرات آن بر زندگی مردم در اثر این هجوم بی‌سابقه سیاسی علیه ایران و امنیت روانی مردم و کوچک شدن اقتصاد در اثر این تحریم‌ها، همه ارکان نظام با همه شرایط و توان خود اطمینان‌بخش جامعه باید در کنار هم قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه ما دولتی با درآمدهای ارزی زیاد فراوان و نجومی نبودیم بلکه دولتی بودیم که با سخت‌کوشی، عقلانیت و تلاشی بی محابا به اداره کشور پرداختیم، افزود: باید به همه اینها توجه کنیم و به آن مدیریت ۱۰۰ روزه کرونا را اضافه کنیم. کووید ۱۹ فقط در ۱۳ رسته‌ای که محاسبه شد، ما را با ۱۸۰ هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب و کارها مواجه کرد.

ربیعی افزود: بیماری کرونا در اسفند سال گذشته ۶۵ هزار میلیارد تومان و در فروردین امسال حداقل ۴۳ هزار میلیارد تومان به کسب و کارهای ما آسیب زده که همه این‌ها در کنار موارد از پیش گفته شده است. همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌‌ها از نیروهای مسلح و نظامی گرفته تا قوای مختلف تا دولت نشان دادند که با هماهنگی بین‌دستگاهی می‌توانیم از همه بحران‌ها عبور کنیم.

سخنگوی قوه مجریه با تاکید بر اینکه با همکاری مجلس می‌توانیم برنامه‌هایی برای پیشبرد اهداف کشور و حل مشکلات داشته باشیم، خاطر نشان کرد: از سال ۹۲ با تلاش بی‌وقفه برای احقاق حق مردم از تحریم و منابع ملی و اقتصاد همه توان و تلاش خود را به کار گرفته‌ایم، همه مردم شاهد هستند که با وجود مشکلات واقعی از جمله تهدید زورگویان و دیگر مشکلات موجود، نهراسیدیم و کارنامه درخشانی که در ۵۵ ماه با رشد اقتصادی بالا، تورم کم، درصد اشتغال قابل قبول و نرخ ارز کنترل شده در کارنامه خود بر جای گذاشتیم.

وی با اشاره به دولت ترامپ گفت: با روی کار آمدن دولت نامتعادل آمریکا نه تنها ایران بلکه دنیا دچار مشکل شد و دولت ایران تلاش‌های نفس‌گیری را برای مدیریت این دوره انجام داده است و همچنان هم ادامه می‌دهد. امیدواریم دولت و مجلس بر اساس قانون اساسی هم‌افزایی داشته باشند و در مسیر حرکت کنند و در عمل با حل مشکلات و توسعه کشور به تعامل با دولت بپردازند که همه این‌ها تنها و تنها در حوزه عمل محقق می‌شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت نه تنها در مدت باقیمانده در مسیر توسعه کشور قدم خواهد برداشت، بلکه نهادسازی موثر برای ادامه کار در دولت آینده را نیز ادامه خواهد داد، امروز اعلام می‌کنیم تا ۱۲ مرداد سال ۱۴۰۰ از پای نخواهد نشست و هیچ فرصتی را تلف نخواهیم کرد دولت ایستاده؛ دولت مقاوم.

ربیعی با بیان اینکه دولت با توجه به شرایط تحریمی برای کاستن از نگرانی‌های مردم و برای هم‌افزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار، دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است، ادامه داد: دولت بر اساس عقلانیت، سخت‌کوشی و مدارای بزرگ با سایر نهادها و قوت رو به جلو خواهد رفت. در این فرصت به چند محور که مدنظر داریم تا نیمه ۱۴۰۰ ادامه خواهیم داد و سعی در ارائه گزارش خواهیم داشت.

وی ضمن تشکر از رهبر انقلاب برای نامگذاری امسال به عنوان «جهش تولید» گفت: این نامگذاری مفهومی پرمعناست و در سالی که با کرونا آغاز شده و جامعه تحت تاثیر آن بود، نامگذاری شد. جهش تولید شاید در دید اول با ابهام برای برخی همراه بود، اما دولت به خوبی واقف بود که عبور موفق از دو ویروس تحریم و کرونا راه بی‌بدیل جامعه ایران در شرایط امروز است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هم به تولید نظری، ادبیات و فرهنگ و هم به تولید خدمات و صنعت و کشاورزی با هم نیازمند هستیم، ابراز داشت: افزایش قدرت ما در حوزه‌های صنعت، الکترونیک خدمات و غیره به طور مجزا اطلاع‌رسانی خواهد شد. چهار راهبرد در تولید صنعتی داشتیم که شامل رابطه در بخش کشاورزی و صنعت، تامین منابع منابع اولیه بود. در بخش کشاورزی نیز افزایش صادرات و کاهش واردات و مقرون به صرفه کردن تولید برای کشاورزان و همچنین گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان چهار راهبرد ما در این حوزه بود.

وی ادامه داد: همچنین مبارزه با قاچاق کالا را به شدت دنبال کردیم، ۲۵ هزار میلیارد دلار قاچاق را به شدت کاهش دادیم که حتماً در ادامه باتوجه به سیاست‌های رئیس کل بانک مرکزی کاهش بیشتری خواهد داشت.

ربیعی گفت: در صنعت خودرو با تولید بسیار زیاد به سمت کنترل حرکت کردیم و در حوزه نیرو و کشاورزی با افزایش تولیدات زیاد به امر جهش تولید پرداختیم؛ همه اینها در مسیری است که باید منصفانه و عادلانه به فعالیت‌های دولت نگاه شود و از اظهار نظرهای دلسردکننده اجتناب شود.

وی در خصوص موضع آمریکا در برابر انتقال سوخت به ونزوئلا گفت: رفتن کشتی‌ها و صادرات ما تبادلات تجاری مردم بین ایران و ونزوئلا بود این نه یک اقدام سیاسی بود بلکه یک اقدام طبیعی براساس حرکت آزاد تجارت قانونی و مطابق قوانین بین ‌الملل میان دو کشور بود در آینده نیز با قاطعیت مطابق قوانین، اقدامات خود را ادامه خواهیم داد. با این وجود زیر ذره‌بین قرار گرفتن این مبادله، منجر به افشا شدن دوباره شکست سیاست تحریم علیه ایران و ونزوئلا شد و برای آمریکا چاره‌ای جز اعتراف به شکست باقی نگذاشته است؛ تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ما به جایی نخواهد رسید.

سخنگوی دولت اضافه کرد: از این پس ما برای هر ‌کشوری که لازم بدانیم هر کالایی را صادر و یا وارد خواهیم کرد.

وی در خصوص خشونت‌های اخیر در آمریکا نیز گفت: ما در امور داخلی سایر کشورها مداخله نمی‌کنیم بر خلاف آمریکا که مداخله می‌کند اما این به آن معنا نیست که نسبت به آنچه که در خیابان‌های آمریکا می‌گذرد، بی‌تفاوت هستیم. این حوادث نشان می‌دهد که آمریکا کمترین صلاحیتی برای نصیحت کردن دیگران برای حقوق بشر ندارد؛ همچنین صلاحیت اظهارنظر در زمینه عدالت و آزادی مدنی را نیز ندارد.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حوادث اخیر در غیزانیه و دستور رییس‌جمهور مبنی بر حل مشکل طی سه هفته، گفت: دولت از نیمه سال ۹۲ تاکنون بیش از ۸ میلیون نفر از هموطنان روستایی را از سیستم آب شرب بهره‌مند کرد و در نظر داریم که تا پایان دولت آن را به ۱۰ میلیون برسانیم در حالی که قبل از این دولت حدود ۱ میلیون نفر چنین شرایطی داشند. حتی برای سرعت در امر آبرسانی در نیمه دوم سال ۹۸ یک تصمیم ساختاری گرفتیم و شرکت‌های آب و فاصلاب شهری و روستایی را یکپارچه کردیم که بتوانیم این طرح آبرسانی را بهتر دنبال کنیم.

وی ادامه داد: درخصوص طرح آبرسانی به غیزانیه هم از مدتی قبل در حال اجرا بوده و اینکه رییس‌جمهور گفته است که طی سه هفته انجام شود به این معنی نیست که از امروز آغاز شود، برای این بخش تاکنون میزان قابل توجهی تدارک انجام شده، اما مصارف دام در بخشی از مناطق به شکلی شد که نقصان‌هایی ایجاد شده اما آخرین گزارشی که امروز صبح دریافت کردیم این بود که حداکثر تا دو هفته دیگر با تزریقی که صورت گرفته است، ۵۰ کیلومتر خط لوله و ایستگاه پمپاژ برای غیزانیه بزرگ نصب شده و تا دو هفته دیگر مشکل آب برطرف خواهد شد، البته استاندار به من گفت یک هفته اما من با احتیاط دو هفته را می‌گویم.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار داشت: توجه کنیم که این یک مشکل سی ساله است، این منطقه در آغاز دولت ۴۰ کلاس کانکسی داشت که خوشبختانه امروز دیگر کلاس‌ها کانکسی نیستند، همه روستاها از برق و روشنایی بهره‌مند هستند، گازرسانی هم تا پایان سال ۹۹ تمام می‌شود. از این جهت که خدمت‌رسانی سرعت لازم را نداشته متاسف هستیم و از مردم عذرخواهی می‌کنیم، اما خود مردم هم شاهد هستند در سال‌های ۹۲ به بعد اتفاقات خوبی در حوزه‌های برق، گاز و جاده انجام شده و تلاش می‌کنیم مشکلات برطرف شود.

ربیعی همچنین درخصوص ایراد شورای نگهبان نسبت به لایحه حذف ۴ صفر و بازگشت آن به مجلس و اینکه آیا دولت در این لایحه تجدیدنظر و اصلاح خواهد کرد، اظهار داشت: ایرادی که شورای محترم نگهبان گرفتند درخصوص رابطه با صندوق بین المللی پول است و بندی که در لایحه وجود دارد، یک مغایرتی را ایجاد می‌کند، نظر دولت و بانک مرکزی در این زمینه تأمین نظر شورای نگهبان است و می‌توانیم آن بند را اصلاح کنیم و همچنین امیدواریم که مجلس هم تنها به همین بند بپردازد و این لایحه که دولت سال‌ها روی آن کار کرده است، به تصویب برسد.

سخنگوی دولت درخصوص مشکلات مسکن و موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی، گفت: ما برای حل مشکل مسکن راهی جز تولید مسکن نداریم، جهت‌گیری دولت در این مساله تولید انبوه به ویژه تولید برای طبقات متوسط به پایین است، بنابراین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های حمایتی در اولویت حمایت با وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتند، همچنین طرح اقدام ملی مسکن امروز در دست اجرا است که موجبات خانه‌دار شدن مردم را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: ما در طرح اقدام ملی مسکن در حال حرکت به این سمت هستیم که آن دسته از افرادی که مسکن نیاز ضروری آن‌ها است صاحب خانه شوند، بر همین اساس هم ساخت و تکمیل مسکن‌های مهر در دستور کار دولت قرار دارد و اکنون هم ۱۱۸ هزار واحد قابل تحویل است.

ربیعی در ادامه درخصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت: با فعال شدن سامانه املاک و اسکان موجبات اخذ مالیات از خانه‌های خالی فراهم شده و این سامانه می‌تواند به این مساله کمک کند و همچنین عرضه واحدهای آماده برای فروش و اجاره را تسریع می‌کند، از سوی دیگر در نظر داریم پس از عرضه، وزارت راه و شهرسازی زمین در اختیار قرار دهد تا مجدد نسبت به ساخت واحدهای مسکونی اقدام شود. به هر حال سیاستی که دنبال می‌کنیم تولید انبوه مسکن برای اقشاری که به آن نیاز دارند، است.

سخنگوی دولت در خصوص راهبرد تورمی جدید دولت اظهار کرد: به عنوان دولت و‌ بانک مرکزی که همینجا از تلاش‌های آقای همتی تشکر می‌کنم؛ باید بگویم دولت نمی‌تواند سیاستگذاری نکند و‌ این به معنای بخشنامه نیست بلکه به معنای این است که ما سیاست‌هایی را خواهیم داشت که این سیاست‌ها تورم‌زایی نکند.

وی با بیان اینکه آن سمت نیز درست می‌گویند که این سازوکارها باید اصلاح شود، افزود: روند رونق ما تا اسفند ۹۸ روند رونق خوب بود و روند اقتصاد غیرنفتی ما نیز مثبت شده‌ است اما کرونا وقفه ایجاد کرد و فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی ما را تحت تاثیر قرار داد؛ ما فکر می‌کنیم با سیاست‌های فاصله‌گذاری مجدداً فعالیت این بخش‌ها رونق خواهد گرفت.

ربیعی ادامه داد: بانک مرکزی براساس متغیرهای موثر بر تورم، پیش‌بینی تورم را ۲۴ درصد محاسبه کرده و به کنترل نقدینگی تاکید کرده است و تمام تلاش دولت در این جهت خواهد بود که با سیاستگذاری‌های لازم به این مهم دست پیدا کند.

وی درباره نقش واعظی در دولت و شایعه تهدید نمکی به استغفا توسط واعظی نیز گفت: این خبر را ما تکذیب می‌کنیم و از فردی هم که این موضوع را مطرح کرده و یکی از همکاران ما در قوه دیگری است می‌خواهیم که با دقت صحبت کنند؛ خبری که مبنای واقعی ندارد و مردم را نگران می‌کند، چه سودی دارد؟

سخنگوی دولت ادامه داد: آقای واعظی رییس دفتر دولت هستند و بدیهی است که دیدگاه‌های رییس جمهوری گاهی تلخ و گاهی شیرین است و گاهی ممکن است رییس‌جمهور گزارش‌هایی بخواهد. من مطمئن هستم با شناختی که از رئیس‌جمهور و واعظی دارم، ایشان بر خلاف نظر رییس‌جمهور نه نظری می‌دهد و نه اقدامی انجام می‌دهد.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز جلسه شورای عالی کار برگزار می‌شود، دولت اصرار دارد که این جلسه درباره اصلاح حق مسکن است اما کارگران اصرار دارند که موضوع جلسه باید اصلاح درصد مزد باشد در غیر اینصورت هیچ مصوبه‌ای را امضا نخواهند کرد. دولت در این مورد چه برنامه ای دارد؟ گفت: در جلسات متعددی که با نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی و همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته‌ایم این وزارتخانه درصدد است تا با تفاهم بین هر دو طرف شرکای اجتماعی خود یعنی شرکای کارگری و کارفرمایی درباره حق مسکن تصمیم مناسب بگیرد و همچنین درباره جابجایی برخی آیتم‌های مزدی به تصمیمات مناسبی دست بیابند که مورد رضایت طرفین باشد.

وی اشاره به سابقه خود وزارت کار ادامه داد: با توجه به تجربه زیستی خودم دوره‌های کمی را شاهد بودم که نمایندگان جنبش و جریان کارگری این چنین سرسختانه بیایستند. این موضوع را به فال نیک می‌گیریم.

ربیعی با اشاره به سابقه خود در شورای عالی کار گفت: خوشحالم که جریان کارگری این چنین در این سال‌ها رشد پیدا کرده است؛ می‌ایستد و حق خودش را می‌ستاند. این در حالی است که برخی این کار را با افتخار منفی تلقی می‌کنند، اما احساس غروری که در نمایندگان کارگری وجود دارد، بسیار قابل تقدیر است.

وی یادآور شد: این‌ها در حالی است که در گذشته همه واحدها به سمت تک نماینده‌ای حرکت می‌کردند اما از سال ۹۲ به بعد رشد ۵۵ درصدی تشکل‌های کارگری را شاهد بودیم.

ربیعی درباره درآمدهای ارزی دولت و تخمین حدودی ۵ میلیارد دلاری آن گفت: سهم درآمد ارزی کشور ناشی از صادرات نفت و گاز و صادرات غیرنفتی بوده است که در جلسات فشرده‌ای که در ستاد اقتصادی دولت داشته‌ایم ما چشم‌انداز قابل دسترسی را با ۴۱ میلیارد دلار بسته‌ایم که می‌تواند تا ۴۵ میلیارد دلار هم افزایش بیابد.

وی با بیان اینکه این هدف قابل دسترسی است و باید توجه بیشتری به آن شود، گفت: برش بخشی و صنعتی آن یعنی سرمایه بخش کشاورزی، فولاد و پتروشیمی و نیز برش استانی نیز در این بودجه پیش‌بینی شده است. ما دست روی دست نمی‌گذاریم که آمریکا منابع ارزی ما را ببندد و مدام می‌گوید که این‌ها به زودی دچار سقوط اقتصادی می‌شوند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه امیدواریم که با گشایش‌هایی که در حوزه نفت و در افزایش قیمت آن صورت می‌گیرد، درآمدهای ارزی از منابع نفتی را هم تضمین کنیم، ادامه داد: همه دنیا را آنالیز و بیست کشور را هدف گرفته و مورد بررسی قرار داده‌ایم، سهم هر کدام مشخص شده است و در بخش‌هایی که باید، مذاکره صورت می‌گیرد. در هیچ دوره‌ای وزارت خارجه ستاد صادرات نشده بود اما در این دوره حوزه نمایندگی بازرگانی کشورها مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در ائتلاف‌های اقتصادی مختلفی که در منطقه وجود دارد، حضور پررنگ‌تری داشته باشیم. اما آن عددی [۵میلیارد دلار] که اشاره شد حداقل عددی است که برای کالاهای اساسی در نظر گرفته‌ایم.

سخنگوی در خصوص آتش‌سوزی اخیر در جنگل‌های زاگرس، گفت: اجازه بدهید درخصوص آتش‌سوزی کمی واقعی بحث کنیم، شما آتش‌سوزی در کشورهای دیگر مانند استرالیا را دیده‌اید و یا میزان هکتاری که در آن کشور ها و کشور ما زیر آتش بوده است.

وی ادامه داد: به استحضار می‌رسانم که آتش‌سوزی در جنگل‌ها امری است که در بسیاری از کشورها با روزهای طولانی و بیشتر از آنچه که در ایران وجود دارد رخ می‌دهد، بارش‌های زمستانی و ابتدای بهار پوشش گیاهی برخی مناطق از جمله حوزه زاگرس را زیاد کرده و احتمال آتش‌سوزی در این مناطق از ابتدای سال وجود داشت. برخلاف آنچه که دوستان گفتند، در مجموعه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری طرح‌هایی تدوین شد اما خشک شدن این علوفه‌ها موجب می‌شود که حتی افتادن یک شیشه یا یک جرقه زده و هر اتفاق کوچکی از روی عمد یا ناآگاهی بتواند آتش ایجاد کند.

ربیعی همچنین افزود: در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفت، منتها در برخی از مناطق با توجه به اینکه مسیر صعب‌العبور بوده به همراه وزش باد موجب شده که سخت حرکت کنیم، این موضوع به همراه موضوع آب اهواز در جلسه اخیر هیأت دولت بررسی شد و بودجه مورد نیاز هم اختصاص یافت، به طور مثال سازمان جنگل‌ها ۱۵ میلیارد تومان و همچنین وزارت دفاع بودجه‌ای را نیاز داشت که این ارقام تامین شد، این نکته را هم بگویم که از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد حریق داشتیم که بیش از ۹۵ درصد آن‌ها به خوبی و سادگی کنترل شد اما در برخی مناطق به جهت صعب‌العبور بودن و وزش باد امکان کنترل و اطفاء سخت بود.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات دولت در زمینه تحقق شعار سال که جهش تولید است، بیان داشت: یک ستاد در سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد، بخشی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هم مربوط به جهش تولید است و با هم هم‌پوشانی دارد، همچنین در مقدمه صحبت هم درخصوص ضرورت جهش تولید در شرایط امروز صحبت کردم.

وی ادامه داد: یکی از طرح‌های اصلی ما همسان‌سازی سیاست‌های پولی بازار و سرمایه بود، همچنین برای تقویت ساخت داخلی هم برنامه‌های مختلفی در دست اجرا است.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: برای حمایت از تولید ما با کمبود ارز مواجه هستیم، به همین دلیل تصمیمی که گرفتیم این بود که وزارت صمت با هماهنگی بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات را برای تامین مواد اولیه به کار بگیرد که این اتفاق از بروکراسی می‌کاهد و سرعت کار را بیشتر می‌کند، کار دیگر این بود که سال ۹۲ از آقای ستاری درخصوص شرکت‌های دانش‌بنیان پرسیدم که ایشان گفت تا پیش از این اسم شرکت دانش‌بنیان بود اما چیزی به عنوان شرکت دانش‌بنیان به این شکل که امروز وجود دارد، نبود. امروز اما بیش از ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم که در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، آی‌تی و خدمات همگی مواردی که وارد می‌کردیم را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم با این جهت‌گیری‌ها روی تولید داخل وجود دارد، پیش‌بینی این است که به یک جهش در تولید برسیم ما تا سال۱۴۰۰ بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در ۲۰۰ جا سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که در این حوزه عدد بزرگی است و پیش‌بینی می‌شود ۵۰ هزار شغل مستقیم و ۴۰۰ هزار شغل غیرمستقیم در این حوزه به وجود بیاید.

سخنگوی دولت همچنین گفت: در حوزه پتروشیمی و نفت و گاز هم در سال جهش تولید اقدامات خوبی در نیروگاه‌های برقی و در حوزه نفت و گاز در میدان‌های جدید در حال انجام است و به نظر می‌رسد که به ظرفیت ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب گاز خام برسیم، همچنین آبرسانی به بیش از ۳۰ روستا در حال انجام است که در زمینه شبکه‌های آبیاری کشاورزی می‌تواند موثر واقع شود، در بخش شیلات و دام و طیور هم تولید ما ۹۶ هزار تن بود که در سال ۱۴۰۰ آن را به بیش از ۱۳۰ هزار تن خواهیم رساند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر اندازه که در زمینه تولید پیشرفت کنیم فشار تحریم به ما کمتر خواهد بود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.