آلمان خواهان میانجیگری بین چین و آمریکا شد

وزیر خارجه آلمان با اشاره به زیان‌بار بودن تشدید اختلافات بین آمریکا و چین توصیه کرد که اتحادیه اروپا بین این دو کشور میانجیگری کند.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از ایرنا، در حالی که پیش تر نیز سایه تنشی سنگین بر مناسبات چین و آمریکا سنگینی می‌کرد، طی ماه‌های اخیر اختلافات دو کشور بر سر همه گیری کرونا تشدید شده و به مرحله‌ای رسیده که حتی پکن به واشنگتن هشدار داده “جنگ سردی تازه” به راه نیاندازد.

با توجه به بالا گرفتن تنش، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان خواهان ایفای نقش میانجی‌گرانه اروپا برای رفع اختلافات دو طرف شده است.

ماس امروز (دوشنبه) در گفت‌وگویی با نشریات گروه رسانه‌ای فونکه تصریح کرد: «این به نفع و مصلحت اروپا نیست که اختلافات میان چین و آمریکا به مشاجره‌ای حل‌نشدنی تبدیل شود.»

وی افزود: «جهان نباید به دو بخشی تجزیه شود که یکی تحت مصالح آمریکاست و دیگری تحت مصالح چین». به باور ماس، این اروپاست که باید در راه مبارزه برای “حفظ چندجانبه‌گرایی” گام بردارد.

وزیر خارجه آلمان در این راستا به نقش آلمان اشاره کرده که ریاست ادواری شورای اتحادیه اروپا را از اول ژوئیه(۱۲ خرداد) برعهده خواهد داشت.

او با تاکید بر لزوم برگزاری نشست اتحادیه و چین در ماه سپتامبر(شهریور) یادآور شد: موضوعات بسیار زیادی هستند که اروپا باید بر سر آن‌ها با چین گفت‌وگو کند.

ماس گفت: «ما می‌خواهیم چین را موظف کنیم که در مسیر رسیدن به اهداف مربوط به مقابله با تغییرات اقلیمی و همچنین در راه برقراری رقابت‌های جهانی عادلانه قدم بردارد».
وزیر خارجه آلمان در عین حال تصریح کرد، اتحادیه اروپا در جریان گفت‌وگو با چین باید روشن سازد که به اصول و ارزش‌های مشخصی پایبند است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.