دلگرمی اوپک از واکنش مثبت قیمت نفت به کاهش تولید

دبیرکل اوپک اعلام کرد این گروه صادرکننده نفت از صعود قیمت‌ها و پایبندی قوی به جدیدترین دور توافق کاهش تولید دلگرم شده است.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از ایسنا، اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان که گروه اوپک پلاس را تشکیل می‌دهند، تحت توافقی که اوایل آوریل تصویب شد، به منظور تقویت قیمت‌ها و جبران افت تقاضا پس از شیوع ویروس کرونا، کاهش تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز را از اول ماه مه آغاز کرده‌اند.

قیمت‌های نفت از زمانی که در آوریل به پایین ۱۶ دلار که پایین‌ترین رکورد ۲۱ سال اخیر بود، سقوط کردند، تقریبا دو برابر شده‌اند. آمار دو شرکتی که جریان صادرات نفت را رصد می‌کنند نشان داده‌ که از ابتدای ماه مه تاکنون صادرات نفت اوپک پلاس حدود شش میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است.

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک به رویترز گفت: بازارهای نفت به توافق تاریخی و اجرای قوی آن از سوی کشورهای مشارکت کننده پاسخ مثبتی نشان داده‌اند. در مجموع روند تدریجی برای متوازن شدن عرضه و تقاضا در جریان است.

یک نماینده اوپک که مایل نبود نامش فاش شود، نسبت به رشد قیمت‌ها ابراز خوش‌بینی کرد. با این حال اگرچه قیمت‌ها افزایش پیدا کرده‌اند اما با سطح قیمتی که بسیاری از کشورها برای متوازن کردن بودجه خود به آن نیاز دارند، فاصله دارند. وی گفت: این سیگنال خوبی برای قیمت‌هاست. ما از خطر جسته‌ایم اما زمان بیشتری شاید تا ژوییه یا اوت نیاز است تا مطمئن‌تر شویم.

کنفرانس از راه دور اوپک پلاس در دهم ژوئن که آمار ماهانه کاملی درباره پایبندی به توافق کاهش تولید موجود خواهد بود، برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه اظهار کرده‌اند که اوپک پلاس ممکن است سطح فعلی محدودیت عرضه را پس از ژوئن ادامه دهد.

طبق توافق اولیه اوپک پلاس که ۲۳ کشور در آن حضور دارند، تولید نفت به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز طی ماه‌های مه و ژوئن کاهش داده می‌شود و سپس محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از سال ۲۰۲۱ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیون بشکه در روز تسهیل می‌شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.