۵ خوراکی مضر برای سلامت ریه

کربوهیدرات های ساده مانند آردها و قندهای پالایش شده می توانند به افت سلامت ریه ها منجر شوند. این مواد غذایی نه تنها التهاب‌زا هستند، بلکه متابولیسم آنها می تواند ریه ها را به سخت‌تر کار کردن وادار کند.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از عصر ایران، حفظ سلامت ریه ها تا حد امکان چه با برخی مشکلات در این اندام ها مواجه باشید یا فقط قصد اطمینان حاصل کردن از عملکرد قوی و درست آنها را داشته باشید، همواره ایده خوبی است. این مساله به ویژه در حال حاضر که جهان با یک بیماری بسیار مسری مواجه است که موجب مشکلات تنفسی می شود، اهمیت بیشتری دارد.

در کنار عاداتی مانند پرهیز از سیگار، ورزش کردن و به حداقل رساندن مواجهه با آلودگی هوا که برای حفظ سلامت ریه ها ضروری هستند، رژیم غذایی شما نیز می تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد. در شرایطی که برخی مواد غذایی به افزایش توانایی و قدرت ریه ها کمک می کنند، برخی موارد دیگر می توانند به سلامت این اندام های کلیدی آسیب برسانند. در ادامه با برخی از این موارد مضر بیشتر آشنا می شویم.

 

نان سفید

کربوهیدرات های ساده مانند آردها و قندهای پالایش شده می توانند به افت سلامت ریه ها منجر شوند. این مواد غذایی نه تنها التهاب‌زا هستند، بلکه متابولیسم آنها می تواند ریه ها را به سخت‌تر کار کردن وادار کند.

به گفته لیزا ریچاردز، متخصص تغذیه، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات به بدن اجازه خواهد داد تا دی اکسید کربن کمتری تولید کند که خبر خوبی برای هر فرد مبتلا به مشکلات ریوی است.

در شرایطی که کربوهیدرات ها برای عمکلرد درست و عادی بدن و تولید انرژی اهمیت دارند اما انتخاب کربوهیدرات های پیچیده مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات آن چیزی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

کربوهیدرات های پیچیده فواید تغذیه ای را به رغم تولید دی اکسید کربن ارائه می کنند. این در شرایطی است که نان ها، پاستاها، و شیرینی های تهیه شده از آرد سفید و پالایش شده و همچنین برنج سفید فواید تغذیه ای چندانی نداشته و ارزش هزینه برای سخت‌تر کار کردن ریه ها و تنفس دشوارتر را ندارند.

التهاب ناشی از مصرف این قبیل مواد غذایی نیز می تواند موجب تنگ شدن مسیرهای هوایی و تولید خلط بیشتر شود.

برخی پژوهش ها ارتباط بین بیماری سلیاک و بیماری ریوی را نشان داده اند. عدم تحمل گلوتن می تواند خود را در قالب مشکلات ریوی همراه با سرفه نشان دهد.

 

بروکلی

ممکن است حضور بروکلی که به عنوان یک ماده غذایی سالم شناخته می شود در این فهرست موجب شگفتی شما شود اما اگرچه بروکلی در برخی موارد می تواند به لطف خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی خود برای ریه ها مفید باشد، به واسطه ایجاد نفخ می تواند در افت سلامت ریه ها نیز نقش داشته باشد.

از آنجایی که هنگام تفکر درباره سبزیجات، آنها را به صورت خودکار گزینه هایی سالم در نظر می گیریم، فراموش کردن این که مواد غذایی سالم نیز در برخی موارد خاص می توانند مضر بوده و باید مصرف آنها محدود یا کاملا قطع شود، راحت است. اگر پس از مصرف مواد غذایی مانند بروکلی، گل کلم یا کلم با گاز بیش از حد در بدن خود مواجه می شوید، مصرف آنها را محدود کرده یا گزینه های سرشار از مواد مغذی دیگر را جایگزینشان کنید.

بستنی

بستنی یکی از خوراکی ها محبوب در جهان است و پرهیز از آن برای افراد بسیاری غیر ممکن به نظر می رسد. اما لبنیات می توانند موجب افزایش تولید مخاط، به ویژه در دستگاه تنفسی انسان شوند، از این رو، طی فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا یا در حال حاضر که با بیماری کووید-۱۹ مواجه هستیم باید مصرف آن محدود شود.

شیر و محصولات لبنی می توانند مخاط زیادی تولید کرده و موجب التهاب بافت های دستگاه تنفسی شوند. اگر پس از مصرف لبنیات با سرفه مداوم، خلط بیش از حد، تحریک سینوس یا گرفتگی بینی مواجه می شوید، مصرف این محصولات را متوقف کرده و ببینید آیا تغییری در علائم حاصل می شود یا خیر.

به این نکته توجه داشته باشید که بستنی حاوی قند پالایش شده التهاب‌زا نیز است.

 

چیپس

جای شگفتی نیست که غذاهای فرآوری شده گزینه های خوبی برای سلامت ریه های ما نیستند. غذاهای فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی سرشار از چربی اشباع و نمک هستند که هیچ کدام از آنها برای سلامت کلی بدن انسان و به طور خاص سلامت ریه ها خوب نیستند.

چربی های ترانس و اشباع می توانند تاثیر منفی بر سلامت قلبی‌عروقی انسان داشته باشند که بلافاصله با سلامت ریه ها ارتباط پیدا می کند.

از سوی دیگر، نمک می تواند فشار خون را افزایش دهد و مصرف مداوم مقادیر زیاد آن ممکن است افت سلامت قلب را به همراه داشته باشد.

نمک می تواند برای ریه های شما مضر باشد، به ویژه اگر به یک بیماری ریوی زمینه ای مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) و بیماری قلبی مبتلا باشید. همچنین، نمک موجب احتباس آب در بدن می شود که می تواند نشت مایع به ریه ها و در نتیجه آن دشواری بیشتر در تنفس را موجب شود.

آبجو

الکل به هیچ عنوان گزینه ای خوب برای سلامت ریه های انسان محسوب نمی شود، به ویژه، شراب قرمز و کوکتل های سرشار از قند که هر دو می توانند موجب افزایش التهاب در بدن شوند. اما آبجو شاید یکی از بدترین انتخاب هایی باشد که می توانید داشته باشید.

خوراکی های گازدار می توانند موجب نفخ، احساس تنگی و سفتی در سینه و حتی حملات آسم شوند. از آنجای که الکل به کم آبی بدن نیز منجر می شود، برای حفظ و تقویت سلامت ریه های خود بهتر است از آن پرهیز کنید.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.