کدام روش‌های درمانی کووید-۱۹ شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟

محققان دانشگاه نورث‌وسترن در آمریکا با استفاده از هوش مصنوعی الگوریتمی طراحی کردند که پیش‌بینی می‌کند کدام تحقیقات در رابطه با روش‌های درمانی و تولید واکسن برای مهار کووید-۱۹ شانس بیشتری برای موفقیت دارد.

به گزارش کیوسک‌تایمز و به نقل از ایرنا، در بحبوحه همه‌گیری جهانی ویروس جدید کرونا، تحقیقات علمی با سرعت بی‌سابقه‌ای‌ در تمام دنیا در حال انجام است و صدها دانشمند در حال بررسی روش‌های درمانی و واکسن احتمالی هستند.

در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام تحقیقات ظرفیت بیشتری برای تولید راه‌حل‌های مفید و واقعی دارد؟ محققان پاسخ این سوال را با برنامه DARPA SCORE می‌دهند.

این برنامه به متخصصانی متکی است که تحقیقات ارائه‌شده را بر اساس قابلیت تکرار آن  مرور و ارزیابی می‌کنند. این روند معمولا حدود ۳۱۴ روز طول می‌کشد که در مورد همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ بسیار طولانی است.

محققان برای حل این مشکل دست به دامن هوش مصنوعی شده‌اند.   با استفاده از ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان منابع تحقیقاتی امیدبخش برای درمان کوید-۱۹ را اولویت‌بندی و منابعی که احتمالا با شکست مواجه می‌شوند، نادیده گرفت. مهمترین ویژگی این روش سرعت عمل آن است.

در این روش الگوریتمی طراحی شده است که پیش‌بینی می‌کند نتایج کدام تحقیقات برای بار دوم و با استفاده از جمعیت آماری جدید قابل تکرار است.

با استفاده از این روش می‌توان تمام مقالات و پژوهش‌های مرتبط با کووید-۱۹ را بررسی کرد و پیش‌بینی کرد کدامیک امید بیشتری برای موفقیت دارد.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ کشور و منطقه را درگیر کرده است.

نتایج این مطالعه در نشریه PNAS منتشر شده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.