روند نزولی شیوع کرونا به معنی کنترل قطعی است؟

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: روند نزولی شیوع کرونا به معنی کنترل قطعی بیماری نیست.

به گزارش کیوسک‌تایمز و به نقل از فارس، حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در رابطه با بازگشایی مکان های پرتردد گفت: کشور ما شرایط ویژه‌ای دارد و به منظور اینکه اقتصادی و تولید تعطیل نشود و ارائه خدمات اجتماعی ادامه پیدا کند طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند توسط ستاد ملی مدیریت کرونا تدوین شده است. این طرح به این معناست که در انتقال بیماری ۳ عامل اصلی تاثیرگذار هستند، یکی مدت زمان ماندگاری ویروس و شدت واگیری آن که عددی غیرقابل تغییر است چون همچنان دارو و واکسن این بیماری کشف نشده است، دوم احتمال انتقال در یک مواجهه و عامل آخر تعداد دفعات مواجهه افراد سالم با افراد آلوده است.

عرفانی ادامه داد: افرادی که کار ضروری در بیرون از منزل ندارند، همچنان به شعار در خانه بمانیم پایبند و متعهد باشند و جز در موارد ضروری مثل ارائه خدمات و شغل و…به بیرون منزل مراجعه نکنند. اگر جامعه در مرحله ۴ بیماری قرار بگیرد که تعطیلی و قرنطینه است، در آن صورت اگر بخواهیم از منزل برای حتی خرید نان هم بیرون بیاییم باید مجوز کتبی داشته باشیم در آن صورت فقط تا ۲۰۰ متر به شعاع اولین نانوایی می‌توان تردد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی با ریسک‌های پایین، متوسط و بالا وجود دارند، مراکز با ریسک بالا مانند مدارس و دانشگاه‌ها و سینماها و استخرها همچنان تعطیل هستند و مکان‌های با ریسک پایین و متوسط هم منوط به رعایت موارد بهداشتی و با تعهد به دستورالعمل‌ها در حال فعالیت هستند.

عرفانی گفت : در پاییز به دلیل وجود آنفولانزا قطعا موج سنگینی از این بیماری را تجربه خواهیم کرد که باید خودمان را برای آن زمان هم آماده کنیم، چون موج دوم بیماری قطعا سنگین‌تر خواهد بود.

وی در رابطه با دستورالعمل‌های رسمی ابلاغ شده برای بازگشایی مشاغل گفت: در تاریخ بیستم تا سی‌ام فروردین ابلاغیه‌هایی برای مشاغل کم ریسک ارسال شد، اما برای فعالیت مراکز پرتجمع که هنوز شروع به کار نکردند تصمیم‌گیری نشده و چنانچه قرار بر بازگشایی این مکان ها باشد پروتکل آنها تدوین می‌شود.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان از وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور تا تاریخ ١٣ اردیبهشت گفت: موارد بستری در مجموع متوسط کشوری کاهش پیدا کرده است، ولی این روند نزولی به معنی کنترل قطعی بیماری نیست و اگر مردم این همدلی و همراهی را کنار بگذارند ویروس کرونا این توانایی را دارد تا به جهش بیشتری برسد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.