روحانی: محدودیت‌های اعمال شده تا ۱۳ فرودین است

رئیس‌جمهور گفت: محدودیت‌های اعمال شده تا ۱۳ فرودین است. از مردم می‌خواهیم تا جایی که امکان دارند از خانه بیرون نروند.

به گزارش کیوسک‌تایمز و به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبازه با کرونا با بیان این مطلب که ملت ما ملتی هستند که علی رغم اینکه در تحریم و مشکلات هستند در عین حال مراعات هم را می‌کنند گفت:  در مراکز پرتردد و تجاری ما که جمعیت زیادی جمع می‌شوند این هم ابلاغ شد به وزیر کشور که مقررات اجرا شود.

وی افزود: آنجایی که محدود شده، فروشگاه‌ و بقالی‌ها و میوه‌ فروشی‌ها یا مراکز دارویی مورد بحث ما نیست. برعکس این‌ها باید ساعات بیشتری را وقت بگذارند تا 12 شب باز باشند. اگر جایی امکان‌پذیر است فروشگاهای بزرگ 24 ساعته شوند و این باعث می‌شود جمعیت زیاد در یک نقطه متمرکز نشوند. ببینید هدف این است که مردم در یک نفطه خاص متراکم نشوند و مردم حتی الامکان از خانه خارج نشوند.

وی اضافه کرد: همینجا به وزارت صمت و اقتصادی ابلاغ می‌کنم که بررسی کنند ما چگونه می‌توانیم کسی که خرید را اینترنتی انجام می‌دهد تخفیف بدهیم. برای کسانی که در مغازه می‌روند مقداری گرانتر باشد.

روحانی گفت: همه درخواست‌های ما همانگونه که وزارت بهداشت بر آن تاکید کرد بحث همان 10 و 15 روزه است و اینکه می‌گوییم سفر نروید و مراعات کنید برای دو یا سه ماه نیست تا 13 فوردین است، ان شاااله همه ما مراعات کنیم که در این صورت شرایط ما خود به خود تغییر می‌کند و شرایط جدیدی را خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: وقت مردمی که مشکوک هسند که دارای این ویروس هستند یا نیستند به بیمارستان مراجعه نکنند، خود این مراجعه باعث ابتلا می‌شود. در بمارستان‌ها هم جای ویژه برای این کار بگذارند، چادری بگذارند یا مکانی را مشخص کنند. ترردی که می‌گوییم مضر است در بیمارستان هم است،  پس مردم همه در این زمینه مراقبت کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر کسی قرار است استراحت کند و حالش وخیم نیست، بهترینش خانه است نه بیمارستان و نه نقاهتگاه. حالا به هردلیلی در خانه امکان پذیر نیست به نقاهتگاه برود. اگر هم وضع به گونه‌ای شد که ضروری بود و به نظارت پزشکی نیاز بود در بیمارستان بستری شود. ما هرچقدر  بتوانیم بیمارستان‌ را خلوت کنیم زودتر از بیماری عبور می‌کنیم. بیمارستان را وقتی ضوری است برویم. وقتی ضروری است تخت بیمارستان و آی‌سی‌یو تحت اشغال قرار بگیرد. انتقال بی‌جهت به بیمارستان موجب انتقال ویروس می‌شود. نباید پیک به یک بباره بالا برود. اگر بیماری است و ما الان با آن دست به گریبان هستیم تا دو یا سه هفته یا بیشتر، باید پرسنل و تجهیزات و امکانات ما نیز با آن بخواند. خب در اینصورت کار با آرامش  پیش ‌می‌رود و تعداد مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند.

روحانی با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید بر این شد که گروهی که امکانات اعم از ماسک،‌ دستکش لباس مخصوص برای آنها ضرورت دارد در درجه اول، پرسنل درمانی بیمارستان ها هستند، باید اینهارا اول به این گروه برسانیم واین قدم اول است، گفت: در قدم دوم هرجایی به ماسک و دستکش نیاز است به مراکز تولید مان بفرستیم، جاهایی که ماسک و دستکش و مواد غذایی تولید و بازار ما را اداره می‌کند و شبانه روز کار می‌کنند آن کارگر و مهندس باید محفوظ بماند و سالم باشند، آن محیط را باید ضدعفونی کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: باید تلاش کنیم همه تلاش کنیم هر کاری لازم است انجام دهیم تا سیستم تولید حالت عادی و معمولی داشته باشد،  این چیزی بود که من از روز اول توصیه کردم و این را وزارت اطلاعات مفصل برای ما فرستاد گفتم که توطئه ضد انقلاب این است که کاری کند که در ایران کار و فعالیت اقتصادی تعطیل شود و این هدف آنها است.

وی اضافه کرد: ما نباید بگذاریم این هدف محقق شود و همه باید در چهارچوب پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت ستاد ملی اعلام می‌کند کار و فعالیت کنیم. همه اصول را باید رعایت کنیم و اگر موردی هست که آنها می‌گویند به آنجا وارد نشوید، وارد نشویم و اگر در جایی می‌گویند که این رستوران و بازار شلوغ برای مدتی نباشد، گوش کنیم .

روحانی با بیان اینکه در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید شد که وزارت بهداشت به مردم توضیح دهد که ما ماسک و دستکش را برای کجا و کی نیاز داریم؟ گفت:‌ الان همه فکر می‌کنیم که همگی باید دستکش و ماست داشته باشیم و باید وزارت بهداشت بگوید که کجا و در چه موردی لازم است که ماسک و دستکش حتماً زده شود و در چه مواردی لازم نیست. کجا باید دست‌ها شسته شود. همه اصول به مردم روشن تر و دقیق تر برای مردم مشخص شود تا مصرف این‌ها هم معتدل باشد و جایی که ضروری است مصرف شود.  جزو مواردی که استفاده از ماسک و دستکش اولویت دارد نیروهای مسلح ما هستند. یعنی پلیس ماه است که که ناچار است در خیابان باشد همچنین مرزبانهای ما هستند که ناچارند باشند. همه آنهایی که امروز پوست ضروری دارند، نیاز ضروری دارند.

رئیس جمهور در ادامه به گزارش رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در زمینه امکانات بیمارستانی اشاره کرد و افزود: گزارش که رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح داده است سه هزار تخت بیمارستانشان الان آماده است و می‌توانند افزایش هم بدهند و خیلی از این تخت‌ها خالی و آماده پذیرایی است، نقاهتگاه در موارد زیادی تشکیل شده و باز هم می‌شود تشکیل شود. هنوز نقاهتگاه ها به آن صورت مورد استقبال قرار نگرفته ولی اگر نیاز باشد می‌توانیم افزایش دهیم.  رئیس ستادکل در این جلسه مطرح کردند که 7 بیمارستان سیار الان آماده و فعال است ولی تا 20 بیمارستان سیار هم می‌توانند آماده کنند و هر کجا که لازم است این کار انجام بگیرد.

وی اضافه کرد:  نسبت به حمل و نقل و لجستیک و مسئله سفر با اتوبوس، هواپیما و قطار یک جا می‌تواند تصمیم بگیرد و آن ستاد ملی کرونا است که می‌تواند بگوید پرواز این مسیر قطع و این مسیر قطار و اتوبوس نباشد،‌ استاندار و مقام محلی و هیچ فردی در منطقه آزاد حق تصمیم‌گیری ندارد و اگر استاندارهای محترم نظری هم دارند این نظر را از طریق وزیرکشور بفرستند و در ستاد ملی مطرح شود و هر تصمیم گیری لازم بود انجام شود.

رئیس جمهور به تخلفات صورت گرفته در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: در اینجا چارچوبی برای برخورد با افراد متخلف تصویب شد و این مجازات که در نظر گرفته شده حداقل مجازات‌های است که در این جلسه تصویب کردیم و بنا شد در جلسه آینده اگر موردی نیاز به تکمیل است، تکمیل شود. اینجا بیشتر نظارت و ارزیابی، تعطیلی موقت و انفصال موقت، قطع یارانه و حذف معافیت‌های مالیاتی، ابطال مجوز و ایجاد محدودیت در فعالیت رسانه اینجا تصویب و ابلاغ می‌شود و مطالب لازم دیگری هم ممکن است لازم باشد که در جلسات بعد آنها را هم تصویب م‌ی کنیم.

روحانی همچنین از افزایش زمان تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: اگر شرایط به گونه‌ای بود که بعد از پایان تعطیلات عید کار آموزش را شروع کنیم 1 ماه به زمان تحصیل دانش آموزان افزوده می‌شود و اگر دیرتر شروع شود یک مقدار به آن یک ماه اضافه خواهد شد. دانشجویان و دانشگاهیان نیز بعد از پایان تعطیلات 3 هفته به دوره آموزش اضافه می‌شود. هرچه دیرتر شود به آن سه هفته اضافه خواهد شد یعنی اگر به عنوان مثال بعد تعطیلات عید دو هفته باز تعطیلی دانشگاه‌ها تاخیر افتاد بر آن  سه هفته اضافه می‌شود یعنی پنج هفته خواهد شد اما اگر نشد به همین روال که گفته شد که این مقررات و چارچوب آن مصوب شد.

روحانی در ادامه این جلسه با بیان اینکه در این جلسه بر تولید بیشتر نیازمندی‌های بهداشتی مخصوص الکل تاکید شد و به قائم مقام وزارت صمت که در این جلسه حضور دارد تاکید شد که مسئله را دنبال کند اظهار داشت:‌ در برخی از موارد می‌توانند تولید الکل انجام دهند که گیرهای اداری بود که دستور دادیم این گیر اداری امروز حل شود و موادی که باید از بندر حمل شود، همین امروز به سمت اصفهان حمل شود تا بتوانیم الکل مورد نیاز را در اختیار مردم قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این جلسه موضوعی مطرح شد درباره برخی از عزیزانی که از کشورهای دیگر به عنوان زائر به ایران سفر کردند و در ایران هستند بعضی از آنها احتمالا مبتلا و بعضی‌ها سالم هستند بنا شد نسبت به آنها رسیدگی شود و آنها درمان شوند، اگر لازم هست یک یا دو بیمارستان سیار برای این کار اختصاص داده شود. عزیزانی که از هندوستان و پاکستان و افغانستان و جای دیگر هستند افرادی در بین آنها مبتلا باشند به هر حال درمان شوند و بعد ان شاءالله به کشور خود برگردند.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد:  امروز امیدواری همه ما از جلسه قبل بیشتر است و دلم می‌خواهد در جلسه بعدی که روز سه‌شنبه است باز هم این امیدواری افزایش پیدا کند و بتوانیم در یک زمان کوتاه قابل قبول این مساله را که پیش پای مردم است و برای کسب و کار مردم مشکل درست کرده را برداریم. البته در این جلسه در مورد برخی از کسب و کارها هم بحث شد که جزو آنهایی که در این روزها دچار مشکل شدند به لیستی که قبلا ما داشتیم باید اضافه شود، بنا شد که معاون اقتصادی در این زمینه بحث و بررسی کند و اگر نیاز به مصوبه این جلسه دارد برای جلسه بعدی بیاورد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.